الأحد، 26 سبتمبر 2010

موضوع سخيف

موضوع سخيف

ما انا عارفة انه سخيف

و ايه يعني لما اتكلم في "موضوع سخيف" ؟

انت اللي غلطان انك دخلت موضوع عنوانه

"موضوع سخيف"

انا قولتلك خش موضوع سخيف ؟

و بعدين اذا كانت صاحبة الموضوع "حد سخيف"

يبقي لازم تكتب "موضوع سخيف"

الموضوع هيبقي مليان سخافة و عشان كده حطاة في قسم

السخافة و الملل

الفكاهة و المرح سابقا

الموضوع السخيف هو

:



أن أن أاااااااا
المذاكرة


مش بقولكم موضوع سخيف !!

هو اكزاكتلي مش عن المذاكرة

لا ابسلوتلي

هو عن الناس اللي بتذاكر

اكزاكتلي اكزاكتلي

مش عن كل الناس اللي بتذاكر

عن فئة خاصة و هي :

الناس الخبيثة اللي بتذاكر


و مور سباسيفك يعني


البنات الخبيثة اللي بتذاكر

Click here to enlargeClick here to enlargeClick here to enlarge


اعذروني يا بنات فعلي الرغم دائما من حرصي ان انا ما ابينش الحقيقة بس انا خلاص تعبت

و لازمن و لا بد اقولها

السر وجعني خلااااااص

و طبعا بما اني بقالي 16 سنة من ساعة ما اتولدت ( محدش يعد ورايا )

بعمل تلت حاجات بطريقة روتينية

- بصلي

- بنام

- بذاكر و امتحن

فصلتي بالمذاكرة صلة وثيقة

بحسها كده اختشي الصغيرة

و ده طبعا من حرص الناس و سؤالهم الدائم المستمر الملح عن المذاكرة

ارد علي التليفون
: ازيك يا ايناس ؟ اخبار المذاكرة ايه ؟

بابا يشوفني خارجة من الزنزانة
عفوا الاودة اللي بذاكر فيها :

انتي مش بتذاكري ليه ؟



وصلت لعامل النظافة

ايــــــــــــــــــون

انتو مش مصدقني ، ده اللي بيحصل ريلي

افتحله باب الشقة :
ازيك يا دكتورة ؟ اخبار المذاكرة ايه ؟




و طبعا الموضوع مش مقتصر علي الناس دي بس !!

يا سلام بقي لما نروح الكلية

و علي فكرة الموضوع مش في الكلية بس ده موضوع قديم قد الازل

من ايام المدرسة :
"تقولوش البت كانت في المدرسة من ايام حتشبسوسو "

و طبعا بما اني كنت في مدرسة رائعة الا و هي اربعة و عشرين اكتوبر

و اللي طول عمري نفسي افهم اشمعني اربعة و عشرين

ليه ما تكونش مثلا : مدرسة "عشرة اكتوبر ؟"

و ده مش عشان عشرة اكتوبر عيد ميلاد
ي

بغض الجزر عن انه عيد ميلادي و المفروض الدولة تديه عيد رسمي

بس ليه 24 ؟
ام هند , تلاقي البنات متجمعين مع بعض و نازلين بوس في بعض و لا كأنهم كانوا شايفين بعض امبارح

و كلهم ما شاء الله يعني بنظارات من كتر ما عنيهم اتمققت في الكتب

و بعد السؤال عن الصحة و الاحوال يتسأل سؤال المذاكرة

"أخبار المذاكرة ايه ؟"

تلاقي كل واحدة فيهم اتكهربت و ركبها عفريت

س : ياااه انا بقالي كتير ما فتحتش الكتب
نعم ؟ امال مين اللي كان سهران علي المذاكرة امبارح ؟!

ش : اوووه لا انا مش بذاكر خالص انا بسهر اتفرج علي التي في
نعم ؟ و عنيكي الحمرا دي من التي في بردو و لا من السهر علي الكتاب !

إ : انا ما بتكلمش في الحاجات دي
تقولشي المذاكرة بقت مصنفة من الحاجات القبيحة دلؤتي !!

و ساعة النتيجة من كلامهم الواحد بيتوقع بقي انهم هيبقي الاواخر

تبص تلاقي الاوائل س ، ش ، إ

طيب عقلانيا لو ما بتذاكريش بتطلعي ازاي يا اختشي من الاوائل ؟

نفسي اعرف السر الختشير دي !!

و دخلت الجامعة و تكررت نفس المواقف و نفس الحركات القرعة اللي عمل ما شعرها هيطول
ابدا و هتفضل طول عمرها قرعة

نيجي بقي للولاد ، يا سلاااام

مفيش ولد بيسأل ولد عن المذاكرة كل همهم اللعب و الكورة و المذاكرة ده شئ ثانوي


نسيت حاجة مهمة جدا البنات متخصصة فيها ألا و هي : "الزونب"

في فترة حياتي اللي عيشتها , ايون الستاشر تمناشر سنة دول اخدت كمية زونب لا تعد و لا
تحصي

المشكلة بقي ان 100 % منهم كانو من البنات

يعني صاحبتك حبيبتك هي اول واحدة بتديكي زونبة

و كمان بيبقي عليها اوفر

" اتفقعلك زونبة و التانية هدية عليها "

علي نظام ماي واي و اورفليم و بقية شركات البيع المباشر و عرضوهم علي البرفانات اشتري واحد وخد التاني هدية

نفسي افهم ليه بيعملوا كده ؟!!

و انا مش هنكر مثلا اني ما عملتش كده

اعتقد بقي ان السبب هو حاجة لا ارادية سببها جين علي

X- chromosome

و اكيد المرض ده

Recessive

عشان كده ما بيبانش غير في حالات البنات
XX

و للاسف ما بتبانش علي الولاد


ان شاء الله لما ابقي دكتورة وراثة كده هكتشف الجين ده و اسميه

Zonba gene
Click here to enlargeClick here to enlarge

كل سخافة و انتم طيبين

و عام دراسي سخيف علينا و عليكم


فوتكم بعافية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق