الأحد، 20 يونيو 2010

جالي عريس




مذكراتي العزيزة .. علي الرغم اني لم اكمل العشرين ربيعا الا اني قد بدأت اشعر بالعنوسة ، و ذلك لأني في كل مجلس نسائي احضره اجد المهندسة و المدرسة و المحاسبة من فائثي الجمال و الاخلاق و قدد بلغن الثلاثين من اعمارهن و لم يتزوجن حتي الان .

"عوانس"

و كعادة المجتمع المصري ، دائما متناقض , اري من هن اصغر مني و قد خطبن و تزوجن فلا يسعني الا ان اقول :

" طلعت فوق السطوح هز الهوا كمي ,,, كل البنات اتجوزوا و انا لسه جنب امي "



عندما كنت صغيرة , كنت اجد صديقات امي و اقربائها يقلن لي: "لما تكبري هنجوزك ابني , ياختي كميلة علي الحلاوة!! "



و لا اعلم لماذا نكثن بعهودهن الان , ما انا كبرت اهو يا نااااس

مفيش رااااجل , رااااااااجل يخبط علي باب بيتنا و يقول عاوز اتجوز بنتكم !!



مذكراتي العزيزة اليوم انحلت عقدتي و انفك نحسي بقدوم اول عريس يطرق باب بيتنا



امي : بت يا زكزوكا , جالك عريس

انا : لولولولولولولولولولي , ادوني فرصة افكر



امي : يا بت اتهدي استني لما احكيلك عن تفاصيل العريس



و اخذت امي في السرد و اخذت انا عقلي بعيدا عنها في دنيا اخري , دنيا البطل الهمام فارس الاحلام الذي اتخيله و يحيط به هالة من الضوء الابيض و يأتي علي فرسه الابيض و يأخذني الي قصره الابيض حيث نعيش في تبات و نبات و نخلف زكازيك و زكوكات



امي : يا بت ركزي معايا

انا : ايوة يا ماما انا مركزة اهو

امي : الاخ عنده 56 سنة , متزوج من اوربية و لن يطلقها لأنه لو طلقها هتأخذ نصف ممتلكاته , و هو عاوز الزواج من فتاة صغيرة من بلده عشان تخلف له !!

انا : نــــــــــــــــــــــعم ؟!!

أهذا أول عريس يطرق بابي ؟ ليته لم يطرقه !!

ما الذي يجعل هذا الكهنة يفكر في الزواج ثانية !!

لكي ينجب اطفال ؟ أفجأة تذكر ان ينجب بعد ان بلغ 56 ؟ !!

و ما الذي يجعله يعتقد ان هناك فتاة صغيرة سترضي به !!

انها حقا لمهزلة !!

لو كانت العرسان كلها حاليا مثل هذا الكهنة ، اذا فلقد اتخذت قرارا ، سأكون عانسا أفضل لي من اكون مجرد وعاء انجاب !!

و صدقت من قالت : " يا مآمنة للرجال ,,, يا مآمنة للقرد في السنغال "


فوتكوا بعافية


امضاء : زكزوكا العانس

هناك تعليقان (2):

  1. أقولك أنا إيه اليل يخلي بنت صغيره تتجوز واحد عنده 60 سنه

    الفلوووووووووووووووس

    يعني هتبقى صفقه

    هي تخلفله وهو يأمنلها مستقبلها

    صفقه يعني

    وتصدقي ممكن تحاسبه بالعيل كمان أمال تتعب حمل وولاده ع الفاضي ؟؟

    أحييك على تفضيلك للعنوسه على ذلك

    بوست جميل

    دمت بخير :)

    ردحذف
  2. :D:D
    فكرة حلوة تحاسبه بالعيل دي :))
    مجتليش الفكرة دي ليه قبل كده ؟ :d
    ميرسي يا دكتور علي تعليقك

    ردحذف